Manifesto

Öteki Bisiklet;

– Bisiklet için vardır. Başka hiçbir şey gerekmeksizin bisiklet asgari paydadır.

– Ankara’da ortaya çıkmıştır ama Ankara’yla sınırlı değildir. ‘Öteki’nin olduğu her yerdedir.

– Yalnızca bunlar olmamakla birlikte; nüfus cüzdanındaki din hanesi boş bıraktırılandır. Kadındır, gençtir, azınlıktır, Alevidir, Kürttür, eşcinseldir, Çingenedir, engellidir, öğrencidir, vejetaryendir, vegandır, işçidir, işsizdir. Alay edilendir, dışlanan, aşağılanandır, anlaşılmayandır. Çirkin ördek yavrusudur.

– Kuzu postu altında saklanmış kurt, apolitik kisvesi altında saklanmış hegemonik görüş değildir. Tekliflere, önerilere, düşüncelere açık; zorlamalara, müfredat zorbalığına, anlayış fukaralığına kapalıdır.

– “Ya sev ya terk et”çi değildir. Öyle olsa Ankara’nın sevmediği bisiklet yolu fakiri sokaklarını caddelerini terk ederdi.

– Değişime ve gelişime; evrime, devrime ve devinime inanır.

– Sayılarla uğraşmaz, kalabalığa bakmaz. Kalabalığa karışamadığı için “öteki”dir, nicelik değil niteliktir.

– Ayırmaz, birleştirir. Dine, ırka, kafatası ölçüsüne, jant çapına, bayrağa, pasaporta bakmaz; en az bisikletin kendisi kadar vatansızdır. Vatanı yollardır.

– Sahip, efendi, ast, üst, lider, yönetici tanımaz. Kimsenin değildir. Sirk işkencesi mağduru maymunlar dahil bisiklete binebilen her canlı ÖB ile pedallayabilir. İletişim kurabildiği ve bisikleti sevdiği sürece mesele yoktur.

– Barışçıldır, savaş çığırtkanlığı yapmaz. Kan, nefret, intikam, katliam, şiddet, savaş istemez. Zaten bunları istemediği için “öteki”dir.

– Yekpare değildir, mafya gibi değildir. Giren çıkabilir, çıkan girebilir, bünyesindeki bireyler paralel evrenlerde birden fazla etkinlikte/grupta/ortamda yer alabilir.

– Tüm alt başlıklarıyla insan hakları ve hayvan hakları yandaşı, her nevi ayrımcılık karşıtıdır. Tek tekeri olan da, iki, üç, dört tekeri olan da gelebilir. “İki tekerli olmayan bisiklet değildir!” demez.

– Yaratıcıdır, eylemcidir, oyuncudur. Bilgisayar başında değil sokaktadır. Bununla birlikte teknolojiden de kopuk değildir.

– Çoğulcudur. ‘Bir’in, ‘tek’in olduğu yerde yoktur. Zaten mantık olarak da bu mümkün değildir; ‘Tek’in yanına giderse onu çoğaltır.

– Cinsiyetçi, dinci, milliyetçi değildir. Birinin diğerine üstünlüğünü iddia etmez, nefret söylemine prim vermez.

– İş birlikçidir; bisikletin, kentin ve çevrenin çıkarı için diğer bisiklet gruplarıyla etkileşimden, iş birliğinden kaçınmaz.

– Baharı beklemez, dört mevsimdir!

yorum
  1. Erde Nero dedi ki:

    Manifestoyu sevdim. Okurken tek rahatsızlık hissettiğim yer:

    “Sirk işkencesi mağduru maymunlar dahil bisiklete binebilen her canlı ÖB ile pedallayabilir.”

    maddesi oldu. Kasti olarak yazılmadığına eminim hatta işkence gördükleri de vurgulanarak güzel bir şey söylenmek istenmiş fakat burada -sirk işkencesi mağduru maymunlar dahil- diye vurgulanırken alttan alta sanki bu canlıların çok alt bir sınıfa ait olduğu hissi insan beyninde uyandırılıyor, -o bile gelebilir- denmemeli kanımca.

    • sokaktaki adam dedi ki:

      Yorum için çok teşekkürler. İnsandan farklı olup da insanların bindiği gibi bisiklete binebilen tek canlı olduğundan ötürü öyle bir ifade kullandık (primat kullansak daha doğru belki bir bakıma). “İlk aşamada akla gelmese dahi, iletişim kurabildiği sürece o bile…” gibi bir anlamı var daha ziyade. Bisiklete binmek deyince kimsenin aklına insandan gayrısı gelmez olağan koşullarda. Dolayısıyla bu “bile”nin böyle bir kullanımı var ifadede. Daha çok üstünde durulan da “iletişim kurabilme” vurgusu.

      Yorumunuz için tekrar teşekkürler, üstünde bir kez daha düşünmüş olduk.

Yorum bırakın